Om Osteopati

Osteopati er en trygg og effektiv helseprofesjon som behandler kroppens helhet og hver pasientens individuelle behov.

Denne behandlingsmetode baseres på naturvitenskapelige og kliniske fag fra en minst 4- årig intensiv heltidsutdannelse.

Med mange forskjellige teknikker påvirker en osteopat ulike vevstyper i kroppen slik at funksjonen bedres og smerte og ubehag kan reduseres.

Muskler, bløtvevet og organer, men også skjelettet og ledd behandles med spesielle teknikker skreddersydd til hver enkelt pasient. Behandligsteknikkene varierer fra skånsome kranielle teknikker til mer direkete strukturelle teknikker. Så det kan variere fra myk og avslappende til dypt bløtvevet massasje, artikulasjon eller manipulasjon.

Hva kan du forvente når du ser en osteopat?

Det er først en kort samtale og så en undersøkelse som avsluttes med målrettet behandling.

• Sykehistorie - Din osteopat vil spørre deg om din nåværende ubehag, men også grundig om din helse og hverdagen din. Dette hjelper osteopaten til å kartlegge hva din kroppen har vært gjennom. Slik at undersøkelsen er trygg og spesifikt rettet til deg.

• Undersøkelse - Før undersøkelsen kan det være at du blir spurt om å ta av deg alt utenom undertøy, så at det er lettest å undersøke hele kroppen. Vennligst ha på deg passende undertøy eller shorts om du ønsker det. Osteopaten prøver å finne ut årsaken av smerten, og vil av og til utføre bevegelser og tester som noen ganger kan reprodusere din smerte.

• Forklaring - Din osteopat vil fortelle deg om resultatet av undersøkelsen, din sannsynlig diagnose og diskutere sammen med deg en plan for behandling, hva du kan forvente og hva du selv må ta ansvar for. Spør alltid hvis noe ikke er helt klart.

• Behandling - Din osteopat vil behandle deg med hensyn til dine individuelle behov.

Reaksjoner på behandling

Etter behandling kan noen pasienter føle seg litt støle og har en tretthetsfølelse. Dette er en helt normal reaksjon på manuell behandling: Kroppen kan reagere på behandlingen med noe smerte. Dette roer seg vanligvis innen 24-48 timer. Eventuelt kan ti minutter med ispose  innpakket i et håndkle, over ømme områder dempe reaksjonen.

Hvis du er urolig eller har spørsmål, ta kontakt med meg.